Dieta. Co jeść żeby schudnąć?

breakfast-1804457_1280

Odchudzanie to jeden z najpopularniejszych postanowień noworocznych, szczególnie wśród kobiet. Większość z nas już od pierwszych dni stycznia przechodzi na nową dietę, siłownie mówią o zauważalnych wzrostach zapisów na karnety, a my marzymy, że do lata będziemy wyglądać oszałamiająco w stroju kąpielowym. Pierwszym krokiem do realizacji tych postanowień jest zazwyczaj dieta. Co jeść, żeby schudnąć?

Dieta – co na śniadanie?

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia – twierdzą tak zgodnie wszyscy lekarze i dietetycy, którzy na co dzień zajmują się tematyką odchudzania. O tej porze nasz organizm pracuje najsprawniej i strawi posiłek, kiedy podczas kolacji może go już jedynie odkładać. Przeprowadzono wiele badań na ten temat. Osoby jedzące 700 kalorii na śniadanie, 500 kalorii na obiad i 200 kalorii na kolacje schudły średnio 2,5 kg więcej, niż osoby stosujące odwrotną taktykę. Warto więc przyjrzeć się śniadaniom bliżej.

Z racji na tą prawidłowość na śniadanie najlepiej jeść coś, co jest w naszej diecie konieczne, ale i najbardziej kaloryczne – mówimy tu przede wszystkim o owocach i orzechach. Śniadanie to też źródło energii na początek dnia, powinno więc składać się również z węglowodanów, które dodadzą nam dużo energii.

Co jeść na śniadanie?

  • Płatki owsiane z owocami i orzechami np. z mlekiem migdałowym.
  • Jaglankę z jabłkiem i cynamonem
  • Komosę ryżową na ciepło
  • Domową granolę
  • Placuszki bananowe, batatowe lub dyniowe
  • Zielone koktajle
  • Sałatki z orzechami, owocami i razowym pieczywem

Ważne jest jedynie, żeby nie przesadzić z wielkością porcji oraz żeby posiłek zawierał 1 owoc (np. jabłko, pomarańcza), małą garść orzechów (nerkowce, migdały, orzechy laskowe) i pełnoziarniste, zdrowe węglowodany, takie jak czy kasze, ciemne pieczywo.

Zdrowa dieta. Co na obiad?

Obiad to również ważny posiłek w diecie odchudzającej. Nawet jeśli na drugie śniadanie i przekąskę chrupaliśmy warzywa, potrzebujemy ich znacznie więcej, żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminy. Zjedliśmy już porcję orzechów i owoc (najbardziej kaloryczne w diecie), możemy więc skupić się na warzywach z węglowodanami. W diecie odchudzającej staramy się nie łączyć białek z węglowodanami (np. kotleta z kurczaka z ziemniakami, makaronu z mięsem mielonym, kanapki z serem) więc wybierzmy obiady pełne kasz i gotowanych warzyw lub białka z warzywami. Unikajmy smażenia.

Propozycje na obiad:

  • Sałatka nicejska z jajkiem i fetą
  • Warzywa zapiekane z chilii
  • Dietetyczna pizza wegetariańska
  • Spaghetti razowe z pomidorami
  • Kaszotto z kaszy jaglanej z czerwoną fasolą i warzywami
  • Czerwona soczewica na ostro z kolorowymi warzywami

Dieta – co jeść na kolacje?

Kolacja jest problematycznym posiłkiem dla osoby odchudzającej się, choć nie powinna taka być. Jeśli wieczorem zawsze masz napady głodu, przyjrzyj się reszcie dnia – powinnaś mieć już za sobą 4 lekkie i pożywne posiłki. Dobrze rozplanowana dieta nie powinna przynieść głodu wieczorami. Warto też umieć rozróżnić rzeczywisty głód od ochoty na coś słodkiego.

Kolację powinno się jeść od 2,5-3 godzin przed snem. Poza czasem, ważny jest również skład naszego posiłku. Nie powinny to być węglowodany, cukier, tłuszcz, owoce – to ciężkostrawne, wysokokaloryczne posiłki, które organizm wieczorem nie strawi, ale wchłonie, przemieniając w tłuszczyk. Na kolację powinniśmy jeść przede wszystkim białko połączone z warzywami.

Propozycje na kolację:

  • chudy twaróg z warzywami
  • sałatka z ugotowanymi jajkami
  • jogurt grecki z warzywami
  • warzywa z soczewicą/fasolą/soją
  • sałatkę z tuńczykiem

W kolacji najważniejszy jest umiar. Nie powinna ona dostarczać więcej, niż 200 kcal mówimy więc o lekkiej przekąsce przed snem. Przejadanie się o tej porze dnia jest szczególnie niebezpieczne. Ważne jest również to, co pijemy – w grę wchodzi jedynie woda mineralna i niesłodzone herbatki ziołowe. Napoje alkoholowe typu piwo czy słodkie drinki niweczą całodzienny trud.

BeautyProject

27 Articles

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *